Jaké zásady stravování během dovolené dodržovat, a čemu se naopak vyhnout? Odpovídala nutriční specialistka Kateřina Šimková

Chat je uzavřený19.05.2016 10:00

Mgr. Kateřina Šimková.

Jedete na dovolenou a bojíte se, že se vám rozhodí zažívání? Chcete všechno ochutnat, nebo naopak kvůli nabitému programu vynecháváte přes den jídlo? Jaké zásady stravování bychom měli během dovolené dodržovat, a čemu se naopak vyhnout? Ptejte se nutriční specialistky Kateřiny Šimkové 19. května od 10 hodin.

Mgr. Kateřina Šimková pracuje jako nutriční specialistka a odborná garantka společnosti Zdravé stravování. Vystudovala výživu člověka na Lékařské fakultě Masarykovy univerzity v Brně. V roce 2008 založila společnost Zdravé stravování zaměřující se na krabičkovou stravu pro široké spektrum lidí.

Chat

  • Janek

    Dobrý den, chystám se jet do Řecka stanovat. Doma jsem našel nějaký lančmít, rybičky atd. Poraďte mi, prosím, jak bych se měl nejlépe stravovat na vandru v zahraničí. Bude mému tělu stačit strava z konzerv?

  • Host chatu

    Dobrý den, rybičky v konzervě jsou dobrou volbou a to z důvodu vysokého obsahu bílkovin. Lančmít jako takový by mohl být, avšak vždy sledujte obsah masa. Ten u konzerv typu lančmít může kolísat. Strava z konzerv Vám stačit nebude. Ochutnejte lokální ovoce a zeleninu. Dál ochutnejte místní sýry a nezapomeňte na řecký jogurt nebo osvěžující dezerty z něj připravené

  • SK

    Kam radši vlbec necestovat - ve kterých zemích není hygienické stravování?

  • Host chatu

    Na hygienu ve stravování se dá nahlížet různě. Každá země má jiné standardy. Z našeho pohledu má problém s hygienou ve stravování např. jihovýchodní Asie. Jídlo nemusí být vždy dokonale tepelně opracované, často také jídlo podléhá zkáze díky špatnému skladování. Měli bychom se chovat zodpovědně, jídlo senzoricky zhodnotit (vzhled, vůně) než jej ochutnáme a pokud se nám něco nezdá, rozhodně se do jídla nepouštět. Obecně: tam, kde je větší koncentrace lidí, je větší pravděpodobnost, že jídlo bude dobré a že budou použity čerstvější suroviny (jídlo se dříve prodá a připraví se čerstvé). Mnohé země trpí nedostatkem pitné vody, proto nikdy nekonzumujte nebalenou vodu

  • ANTI

    Jak jíst během zájezdů poznávacích? A jak během rekreačních?

  • Host chatu

    Dobrý den, Poznávací pobyty: dovolená bez polévek z pytlíku, paštik a dalších pochoutek. Tyto potraviny opravdu nechte doma nebo je vůbec nekupujte. Většina těchto potravin má vysoký obsah tuku, soli a konzervačních látek. Vyzkoušejte např. zeleninové pomazánky, fazole či sterilovanou zeleninu. Jak už jsem se zmínila, dobrou volbou mohou být i rybičky v konzervě. Pokud si ale chcete dovolenou opravdu užít, nechejte zásoby doma a ochutnávejte tamní speciality, ovoce a zeleninu. Rekreační pobyty: V dnešní době jsou oblíbené dovolené s neomezenou konzumací jídla. Pokud si nechcete přivést pár kilo navíc, vyzkoušejte pár typů: Jídlo si nepřidávejte, ale naberte si na talíř přiměřenou porci, tak abyste měli přehled, kolik toho sníte. Dejte přednost zelenině, rybám a libovému masu. dopřejte si dezert nebo zmrzlinu jednou za den například jako alternativu odpolední svačiny.

  • WAR

    Které léky v souvislosti se stravováním sebou brát na dovolenou?

  • Host chatu

    Dobrý den, k důležitým lékům, které byste si měli přibalit sebou patří především léky proti průjmu. k nejznámějším patří např. Endiaron, Imodium, Antinal (do Egypta a Tuniska) nebo živočišné uhlí. Průjem je nejčastější cestovatelský zdravotní problém. Při tomto onemocnění nezapomínejte na zvýšený pitný režim, protože může dojít k dehydrataci organismu. Pro jistotu sebou vezměte rehydratační roztok v prášku

  • Eva Voglová

    Ahoj Katko, moc Tě zdravím za celou rodinu.
    Teta Eva z Olomouce.

  • Host chatu

    Ahoj teto, děkuji. přeju ať je vaše dovolená bez zdravotních komlikací způsobené jídlem a moc zdravím celou rodinu :-) krásné léto..

  • Hela

    slyšela jsem, že v afrických destinacích může být některé jídlo či pití pro organizmus nebezpečné, zejména pokud nejsme na místní potraviny zvyklí. Jakému jídlu bych se měla se svou rodinou vyvarovat, pokud budu mít all inclusive?

  • Host chatu

    Dobrý den, vyhýbejte se místní vodě z kohoutku a pijte raději vodu balenou - právě voda bývá problémová. Použijte ji i k mytí rukou po toaletě (hlavně děti) nebo čištění zubů. Vyhněte se konzumaci připravených ovocných a zeleninových salátů, dejte přednost kusovému ovoci a zelenině a před jídlem je vždy opláchněte balenou vodou. Nepijte nápoje s ledem. Nekonzumujte nedostatečně tepelně upravené maso, ryby a mořské plody.

  • Adriana

    Dobrý den, mám zaplacené all inclusive v zahraničí a bojím se, že se neudržím a neuhlídám svou váhu. Jak se mám ideálně stravovat, abych na dovolené příliš nepřibrala a zároveň si užila možnosti all inclusive? Děkuji!

  • Host chatu

    Dobrý den, odpověď vlastně najdete výše. Jen bych chtěla dodat, že dovolená je od toho, abychom si odpočinuli. Navíc pokud dodržujete zásady zdravého životního stylu během celého roku, máte nárok na to si na dovolené dát to, na co máte chuť. Jen dejte pozor na velikost porcí – ochutnávejte, ale nepřejídejte se. Vstaňte ráno dřív než začnou horka a projděte se svižným krokem po pláži, večer také nezapomeňte na příjemnou procházku. A kdybyste si přece jenom přivezla nějaké kilo navíc, co nejdříve po návratu se vraťte do svého zajetého režimu, zvyšte trochu fyzickou aktivitu a nabrané kilo bude obratem dole.

  • WOYPK

    dobrý den, je možné se správným stravováním nějak vyhnout faraonově pomostě?

  • Host chatu

    Dobrý den, tyto střevní potíže doprovázené nevolností a zvracením způsobuje bakterie, která je především ve vodě, ale při přípravě pokrmů se lehce rozšíří i na jídlo. Pravděpodobně se lehčím potížím nevyhnete. Je důležité pít jen balenou vodu, nekonzumovat ovocné a zeleninové saláty, zmrzliny, nechladit si nápoje ledem, používat balenou vodu i při hygienických potřebách např. čištění zubů. Při příjezdu si zakupte tamní léky na průjem

  • Jana

    Dobrý den, jak snáší děti středomořskou stravu? Chystáme se letos poprvé s dětmi (3 a 5) na dovolenou k moři, tak se chci zeptat, jestli mohou taky zkoušet místní kuchyni nebo raději ne?

  • Host chatu

    Dobrý den, středomořská strava je bohatá na čerstvé ovoce a zeleninu, celozrnné obiloviny, luštěniny, skořápkové ovoce, ryby, mléčné výrobky (sýry, jogurty) a olivový olej. Odpovědět na Vaši otázku jednoznačně nejde, je to velmi individuální. Pokud máte štěstí a Vaše děti snědí vše co jim přichystáte, nebudou mít problém ani na dovolené, pokud máte děti vybíravé v jídle, nové pokrmy pro ně budou s největší pravděpodobností problém. Ale nemějte strach, jídlo nabízejte s úsměvem a do ničeho je nenuťte. Děti mohou mít problém s konzumací ryb - pozor na kostičky. Dále dejte pozor na konzumaci oříšků. Vždy dbejte, aby pokrmy s oříšky či samotné oříšky konzumovaly v sedě, tedy aby neběhaly. Hrozilo by jinak vdechnutí oříšků.

  • K

    Dobrý den,

    doporučujete nějaké speciální potraviny před dlouhým letem či během letu? Jakým by se člověk měl raději vyhnout? A jak se stavíte k pití alkoholu v letadle?

    Děkuji za odpověď.

  • Host chatu

    Dobrý den, před i v průběhu letu byste měl/a konzumovat potraviny, tak jak jste zvyklý/á. Nejsou žádné speciální potraviny, které byste měl/a zařadit do jídelníčku. Základním doporučením je konzumovat potraviny lehce stravitelné, aby v průběhu letu nedošlo k zažívacím problémům. dlouhé sezení správné funkci střev nepřidá a to jistě nemusí být příjemné. Alkohol v letadle - proč ne? sklenka vína pro ženy nebo dvě pro muže ( nebo malé pivo ženy, velké pivo muži) je doporučená denní dávka alkoholu pro zdravého člověka. nejen že toto množtví působí příznivě na náš kardiovaskulární systém, ale v letadle pomůže uvolnit napětí nebo omezit obavy ze samotného letu

  • Pája

    je reálně problém, když se člověk o dovolené přestane hlídat v jídle? má to nějaké dopady, krom toho, že třeba trochu přibere a pak to po dovolené zase shodí? děkuji

  • Host chatu

    Dobrý den, jak už jsem psala, dovolenou bychom si měli užít, odpočinout si od celoročního stresu z práce, péče o rodinu a domácnost apod. jezte na co máte chuť, dbejte ale na přiměřené porce. přejídáním si způsobíte zažívací potíže a ochudíte se tak o možné zážitky z výletů a poznávání krajiny. rozhodně si ale nenechte si ujít ochutnávání tamních specialit. po návratu nastavte Vašemu stravování opět pevný režim a nezapomeňte na fyzickou aktivitu

  • P

    Dobrý den, jakým potravinám by se měl člověk na dovolené vyhnout, aby neměl střevní potíže?

  • Host chatu

    Dobrý den, záleží na destinaci, do které zamíříte. Obecně platí, že byste se měl vyhnout místní vodě z kohoutku a pijte raději vodu balenou. Veškeré ovoce umývejte ideálně balenou vodou. Vyhýbejte se konzumaci pokrmů nabízenými pouličními prodejci a také nedostatečně tepelně upraveným pokrmům z ryb, mořských plodů či mas.

  • Hana

    Dobrý den, jak se díváte na polopenze? Říká se, že by mel člověk jist 3-5x denne... A na dovolené ma často jen snídani a večeři, pres den max. nějakou drobnost. Je to podle vas takto kratkodobě v pořádku nebo by mel člověk striktně dodržovat režim i na dovolené?

  • Host chatu

    Dobrý den, pokud míříte do teplých krajů, polopenze není špatným řešením. pokud je dovolená spíše pobytová než aktivní, v teplém počasí přes den nemáte takovou chuť na jídlo. můžete se podívat po okolí a nejste limitováni časem k obědu či svačině. Takže pokud máte polopenzi: snídaně by měla být vydatná. přes den jezte čerstvé ovoce a zeleninu, dejte si lehký malý oběd (úplné hladovění přes den nedoporučuji). nezapomínejte na pitný režim, který by měl být vydatnější než doma. na večeři dejte přednost libovému masu, zelenině a třeba sklence dobrého vína.

  • KP

    Co říkáte na snídaně a večeře formou bufetu?

  • Host chatu

    Dobrý den, určitě schvaluji. Máte možnost výběru, takže nasytíte nejen žaludek, ale uspokojíte Vaše chutě a jak se říká - jíme také očima - strava formou bufetu bývá krásně naaranžovaná a je to jedna z věcí, na kterou určitě budeme doma rádi vzpomínat:-).Nnenechte se však zlákat a rozhodně se nepřejídejte. naberte si na talíř různé druhy jídel po malých porcích a jen tolik, kolik opravdu sníte. ochutnávejte ryby, zeleninu a ovoce, sýry a můžete si dopřát i lehké dezerty nejlépe ovocné nebo jogurtové.

  • Aneta

    Dobrý den, asi je to trochu mimo téma, ale čtu, že děláte krabičkovou stravu... v čem to vlastně spočívá? člověk po ní zhubne? A není při tom hlad? Co vlastně asi tak v té stravě je? A dělají se všem stejné porce šmahem nebo je to nějak individuální. díky moc.

  • Host chatu

    Dobrý den, jen ve zkratce: je to celodenní jídlo, které se skládá z pěti porcí - snídaně, svačina, oběd, svačina, večeře. velikost porcí Vám nastavíme, podle Vašich potřeb ( hubnutí, udržení váhy, pravidelná zdravá strava..). Vyberete si z nabídky programů( např. s masem, bez masa, pro fyzicky aktivní..). a pak Vám každý den přiveze řidič balíček s připraveným jídlem, které jen ohřejete nebo rovnou konzumujete. pokud něco nejíte (např houby), stačí říct, nebudete je dostávat. Je dobré doplnit toto stravování o čerstvou zeleninu, která je - co se týká kvality, nejlepší za čerstva. kdybyste měla jakýkoliv dotaz, napište mi simkova@zdravestravovani.cz

  • klára

    Dobrý den, dceři bývá při jízdě v autě špatně. Samozřejmě to řešíme kinedrylem, ale nemáte nějaký tip na svačinu, kterou by mohla udržet? Přeci jen když jedete skoro celý den autem na dovolenou, nevolnost dost obtěžuje.

  • Host chatu

    Dobrý den, nevolnost v autě u dětí je velmi častá. Bohužel neexistuje zaručený tip na stravu, po které se dcerce neudělá špatně. Nejlepší volbou stravy na delší cestu jsou suchary či suché rohlíky a doporučuje se i zázvor ve formě bonbonů nebo lízátek. Jídlo dávejte často po malých porcích- necestujte s plným ale ani prázdným žaludkem. Dcerku posaďte vždy po směru jízdy, nikdy ne obráceně. V autě nenechte dcerku prohlížet časopisy či si číst. Pomáhá také práce s hlasem - při cestování si zpívejte a nejúčinnější je samozřejmě spánek. Zastavujte každé 2 hodinky na pauzu, abyste se nadýchali čerstvého vzduchu.

  • sksdhf

    je potřeba omezit pití kávy v horkých dnech? a čemu se ještě vyvarovat?

  • Host chatu

    Dobrý den, při rozumné konzumaci kávy (do 5 šálku denně) se nemusíte bát v letních dnech dehydratace. Naopak, káva je dobrým povzbuzovačem. Známé tvrzení, že káva odvodňuje je mýtus. Nové studie neprokázaly, že by pití kávy odvodňovalo organismus. Samozřejmě neuškodí, pokud si k šálku kávy dáte i sklenici vody. V teplém počasí je důležité pitný režim dodržovat. Naopak byste se měl vyvarovat nadměrnému pití alkoholických nápojů (např. piva), protože alkohol přispívá k odvodnění organismu.

  • IVA

    Je pravda, že ovoce nebo třeba okurka ochlazují organismus? Není třeba problém s jeho jezením v zimě?

  • Host chatu

    Dobrý den, ovoce ani okurka organismus neochlazují. Je to pouze mýtus. Ovoce a zelenina obsahují velké množství vody (některé až 90 % vody). V letních dnech je důležité dodržovat pitný režim, a právě ovoce a zelenina je velmi dobrým zdrojem tekutin. V zimě, kdy obecně konzumujeme zeleniny a ovoce méně, jsou pro nás důležitým zdrojem vlákniny

  • jméno

    čistá nebo minerální voda -co je lepší na dovolené?

  • Host chatu

    Dobrý den, nejvhodnější tekutinou, která by měla tvořit většinu našeho pitného režimu je čistá voda - podle destinace buď z kohoutku nebo balená. Pitný režim můžeme zpestřit slabě mineralizovanou vodou, ovocným nebo bylinkovým čajem. Pozor na nápoje s bublinkami - dříve uhasí pocit žízně než obyčejná voda, ale jde jen o dočasný pocit, nápojů s bublinkami nepřijmeme tolik jako bez bublinek a v horkém počasí je důležité náš pitný režim nijak neomezovat.

  • uplnej vypatlanec

    Dobry den, zeptam se vetou z nadpisu : "Jaké zásady stravování bychom měli během dovolené dodržovat a čemu se naopak vyhnout?" Uvazujme napr. stredomori a Indii, Indonesii apod. , a spis tak nejak obecne. Dekuji a hezky den.

    (jinak nektery ty dotazy jsou jak od uplnejch vyp ... ehm ... no sak vite)

  • Host chatu

    Dobrý den, co se týká středomoří - ochutnávejte s mírou. Klidně od všeho trošku, jen se vyvarujte přejídání. zaměřte se na ryby, kterých je v našem jídelníčku málo, naopak ve středomoří bude nabídka velmi široká. Co se týká Indie a podobných destinací, buďte velmi opatrní. Jak už jsem psala - základem je dívat se kolem sebe - jak vypadá prostředí, kde se jídlo prodává, kolik lidí si ho kupuje - jestli je pravděpodobné, že bude čerstvě připraveno. neexperimentovala bych s nedostatečně tepelně upraveným masem nebo mořskými plody. pokud se Vám na jídle nebude něco zdát - např. vůně, nezkoušejte ho. vodu pijte pouze balenou.

Foto: archiv

Autor: - red -




Časopis Týden

Předplaťte si časopis Týden

V čísle 39/2018 najdete >




Týden

Instinkt

Sedmička

Faktor S

Exkluziv

Interview

MarketingSalesMedia

Sedmička křížovky

Sedmička křížovky XXL

Sedmička Naše životy

Týden Historie

TV Barrandov

Kino Barrandov

Barrandov Family

Barrandov Plus


Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.