Přibrali jste během pandemie a nevíte, jak kila navíc shodit? Stihnete ještě zhubnout do léta a váhu si už napořád držet? Odpovídala Martina Jandová v pátek 21.5. od 11 hodin.

Chat je uzavřený21.05.2021 11:00

Výživová poradkyně Martina Jandová.

Přibrali jste během pandemie a nevíte, jak kila navíc shodit? Stihnete ještě zhubnout do léta a váhu si už napořád držet? Odpovídala Martina Jandová v pátek 21.5. od 11 hodin.

Martina Jandová je certifikovaná výživová poradkyně. Více jak 9 let se specializuje nejen na tvorbu redukčních jídelníčků, ale sestavuje stravovací plány pro diabetiky, celiaky, děti a těhotné a kojící ženy.

Není zastáncem žádných zázračných diet, ani speciálních výživových doplňků. Jejím hlavním cílem je naučit své klienty novému životnímu stylu, jiným stravovacím návykům a tím přispět ke snížení váhy, zlepšení fyzické kondice a hlavně k upevnění zdraví a osobní pohody.

Pořádá semináře pro veřejnost ale i pro děti ve školách a školkách. Svými články přispívá do odborných časopis, vidět ji můžete např. v pořadu Sama doma na ČT1, TV Nova - pořad Maminy s rozumem nebo slyšet v Rádiu Český rozhlas Hradec Králové.  

Chat

  • SK

    Jak celkově dopad covid v ČR na jídelníček, stravovací návyky?

  • Host chatu

    Dobrý den, dle statistik portálu www.kaloricketabulky vyplynulo, že v době lockdownů se více zajímáme o zdravější životní styl.
    Co se týká hubnutí, tak v době lockdownů se snižovala uživatelům váha hůře, např. u mužů, kdy v přecházejících letech v první 4 měsíce roku klesla váha v průměru o 4 kg, letos to bylo jen o 1,5 kg. U žen dříve v první 4 měsíce pokles se pohyboval v průměru mezi 2-3 kg, letos to bylo o 0,5 kg. Vysvětluji si to tak, že doma je snazší dostupnost jídla vč. nezdravého a je omezenější pohyb.

  • SOD

    Jaký by měl být ten správný stravovací plán v covidové době?

  • Host chatu

    V této době bychom se hlavně měli zaměřit na to, jak si budovat a posilnit imunitu. Jídlem sice covid nevyléčíme, ale můžeme si zvýšit obranyschopnost. Budeme i odolnější před viry a bakteriemi. Hlavně doporučuji se zaměřit na vitamin D. Nejen že je významný pro imunitu, ale je důležitý pro vstřebávání vápníku ze stravy. Dále doporučuji zvýšit vitamin C. Obecně v této době doporučuji zvýšit podíl ovoce, zeleniny, tučnějších ryb, ořechů, semínek.

  • DENMARK

    Způsobil někomu covid zhubnutí?

  • Host chatu

    Nejsem lékař, mohu odpovědět jen dle zkušeností mých klientů. Setkala jsem se s oběma situacemi. Někteří kvůli ztrátě čichu a chuti na jídlo zhubli. Ze statistik kalorických tabulek vyplývá, že lidé se v době lockdownů více zaměřovali na zdravější životní styl. Někteří zase naopak přibrali. Je to individuální.

  • Marta z Ostravy

    Já chcu zhubnout, ale zároveň si nechci přestat dopřávat moje oblíbené uzeniny a smažené pokrmy. Existuje nějaký rozumný kompromis mezi zdravou výživou a příjemným pošmakem?

  • Host chatu

    Je potřeba najít ve svém stravování určitý balanc. Pokud tvoří základ Vašeho jídelníčku uzenina a smažené pokrmy, pravděpodobně se Vám v hubnutí moc dobře dařit nebude. Ale zda bude 80% Vašeho jídelníčku v pořádku, tak si občas nějakou potravinu, která není úplně ideální, můžete dopřát. Ráda říkám: „Neexistuje nezdravé jídlo, jen nezdravé množství“.

  • Lucka

    Dobrý den, prosím, myslíte, že je možné shodit ještě do července 4 kila "zdravou" cestou bez hladovění? Děkuju za odpověď.

  • Host chatu

    Dobrý den, Lucko. Zdravé hubnutí znamená snižovat váhu postupně. Odpovídá to cca 2 kg za měsíc. Ale pokud má někdo velkou nadváhu, rychlost hubnutí může být o něco rychlejší. Do konce července je reálné zhubnout 4 kg zdravou cestou. Doporučuji sledovat, zda se snižuje váha z tukové části a ne ze svalů.
    Pokud byste potřebovala poradit více konkrétně, můžete se na mne obrátit.
    Fcb.: https://www.facebook.com/MartinaJandovaCZ<br /> IG: https://www.instagram.com/zhubnismartinou/<br /> Nebo můj web: www.martina-jandova.cz

  • Bára

    Hezký den, kamarádka hubne s Kalorickými tabulkami. Jak vůbec fungují, najdu tam nějaký jídelníček?

  • Host chatu

    Hezký den, kalorické tabulky jsou výborným pomocníkem při snižování váhy. Do aplikace si zapisujete vše, co za den sníte. Aplikace je velice jednoduchá a chytrá, zvládne ji používat opravdu každý. Aplikace vás následně upozorní, zda nemáte ve své stravě příliš mnoho tuků nebo zda vám třeba nechybí bílkoviny nebo jiné živiny. Díky KT si korigujete i svůj celkový příjem energie. Stále platí jednoduché pravidlo: Hubneme tehdy, pokud jsme v kalorickém deficitu. Tabulky nám i ohlídají, abychom se nedostali do příliš velkého deficitu a naše tělo nestrádalo. V kalorických tabulkách najdete spoustu inspirace, receptů i vypracovaných jídelníčků. Doporučuji premium verzi.
    Návod, jak si nastavit kalorické tabulky naleznete zde: https://www.kaloricketabulky.cz/manual<br />

  • Marcela

    Už nějaký čas si zapisuji jídelníček do aplikace Kalorické Tabulky. Zjistila jsem, že mám asi jako každý ze začátku nedostatek vlákniny a bílkovin, ale také tristní nadbytek škodlivých nasycených mastných kyselin. Poradila byste mi, prosím, které potraviny konzumovat, abych je snížila? Děkuji.

  • Host chatu

    Dobrý den, chápu, že je někdy těžké nastavit jídelníček tak, aby byly všechny živiny v pořádku a kolečka kalorických tabulek se „zelenala“. Vlákninu můžete doplnit hlavně zeleninou, celozrnnými výrobky (pečivo, chléb, rýže,…), luštěniny. Abyste snížila nasycené mastné kyseliny, doporučuji zařazovat jen libové maso, méně tučné mléčné výrobky, ale příležitostně i náhražku masa jako je např. šmakoun (je to potravina vyrobená z vaječného bílku). Vařte častěji i bezmasý oběd. Kdy místo masa zařadíte např. luštěniny (zvýšíte podíl vlákniny a snížíte množství nasycených tuků).
    Nemohu tady popsat vše. Pokud byste potřebovala poradit více konkrétně, můžete se na mne obrátit.
    Fcb.: https://www.facebook.com/MartinaJandovaCZ<br /> IG: https://www.instagram.com/zhubnismartinou/<br /> Web: www.martina-jandova.cz

  • Veronika

    U kolegyně v práci jsem viděla kuchařku, kde jsou i vaše recepty. U každého receptu je nějaký kód. Jak s tím prosím pracovat? Když si uvařím podle receptu jídlo, usnadní mi to nějak zápis do stejnojmenné aplikace? Děkuji. Moc vám to na fotce sluší. Takto by měli výživoví poradci vypadat.

  • Host chatu

    Dobrý den, děkuji za váš dotaz. Jedná se o kuchařku KALORICKÉ TABULKY, která obsahuje i QR kód pomocí kterého si jednoduše „nahrajete“ výživovou hodnotu receptu do své aplikace. Nemusíte poté nic zdlouhavě zapisovat, stačí jen načíst pomocí aplikace.
    Návod jak na to naleznete zde: https://blog.kaloricketabulky.cz/2020/11/co-vse-nabizi-jedinecna-kucharka-kaloricke-tabulky-a-jak-vam-qr-kody-pomohou-se-zapisovanim-do-aplikace/<br />

  • Evka, Děčín

    Dobrý den, během posledního roku jsem přibrala postupně 6 kilo. Nevím, jak do toho, abych je shodila. Jak začít, když se mi vůbec nechce, ale vím, že musím?

  • Host chatu

    Dobrý den, důvodů, proč jde váha nahoru, může být několik. Např. Máte nyní méně pohybu, než tomu bývalo dříve. Nebo se nějakým způsobem změnil Váš jídelníček.
    Doporučuji si do svého chytrého telefonu stáhnout aplikaci KALORICKÉ TABULKY nebo je najdete online na odkazu www.kaloricketabulky.cz
    Když si budete nějakou dobu zapisovat svůj současný jídelníček, díky této aplikaci rychle zjistíte, kde děláte chybu. Základní verze kalorických tabulek je zdarma. Věřím, že se vám díky ní podaří nadbytečná kila zhubnout.
    Pokud byste potřebovala poradit konkrétně, můžete se na mne obrátit soukromě. Fcb.: https://www.facebook.com/MartinaJandovaCZ<br /> Nebo IG: https://www.instagram.com/zhubnismartinou/<br /> web: www.martina-jandova.cz

  • Roman

    Dobrý den, jaký je váš názor na cukrfree a low carb stravování? Díky, R.

  • Host chatu

    Dobrý den, nejsem zastáncem, ani odpůrcem. Každý by měl jít tou cestou, která je pro něj dlouhodobě udržitelná a vyhovuje mu.

  • Alena

    Manžel se pustil do přerušovaného půstu a shodil za 14 dní už tři kila. Myslíte, že je to vhodný způsob hubnutí?

  • Host chatu

    Přerušovaný půst může být pro někoho vhodným způsobem hubnutí. Někdo se takto může stravovat dlouhodobě a může to být v pořádku. Záleží, jak to vašemu manželovi vyhovuje.
    Půst ale není vhodný pro každého. Záleží na zdravotním stavu dotyčného. Např. pod lékařským dohledem by měli být pacienti trpící diabetem či jinými závažnými nemocemi.

  • Zuzana

    Dobrý den, loni jsem měla úraz zad a od té doby nemůžu běhat ani moc rychle chodit. Co byste doporučovala za druh pohybu? Byla jsem zvyklá se hýbat a teď jsem strašně "povolená". Je mi 46. Děkuji, Zuzka

  • Host chatu

    Dobrý den, ráda bych vám poradila, jaký pohyb by byl pro vás vhodný, ale jelikož nejsem lékař, ani fyzioterapeut, nedokáži vám odpovědět. S tímto dotazem se prosím obraťte na svého ošetřujícího lékaře.

  • Marketa

    Fakt hodně vadí při dietě, když piju víno? Dám si tak skleničku dvě skoro každý den.

  • Host chatu

    Pokud si dáváte denně skleničku či dvě vína, může to výrazně brzdit vaši snahu zhubnout. Po požití alkoholu se naše tělo hlavně soustředí na jeho odbourání. Poté už hůře rozděluje potraviny, které obsahují sacharidy a tuky. Kalorie se pak častěji přeměňují na tělesný tuk, který se v těle ukládá. Alkohol nemá pro tělo žádnou výživovou hodnotu, ale přesto je velice kalorický. 1ml obsahuje sedm kalorií.

  • Miška

    Co vařit, aby to jedli vymlsané děti i manžel a přitom nepřibrat ?

  • Host chatu

    Dobrý den, jídlo při redukci váhy může být chuťově výborné a může uspokojit chuťové buňky dětí i manžela. Je to mýtus, že zdravé jídlo není dobré. Vždy záleží na způsobu přípravy a použitých surovinách. Pokud nevíte, co vařit. Na mých stránkách je spousta receptů, které se hodí pro všechny, co chtějí žít zdravě a zároveň i zhubnout nějaké kilo.
    Můj web s recepty: www.martina-jandova.cz
    Zároveň přidávám pravidelnou inspiraci receptů i na své sociální sítě.
    Fcb.: https://www.facebook.com/MartinaJandovaCZ<br /> IG: https://www.instagram.com/zhubnismartinou/<br />

  • Lenka SK

    Chcem sa opýtať na cukor. Mam stiahnuté kalorické tabuľky a cukor pravidelne presahuje, aj keď nejem nič sladké, stačí ze zjem doobeda banán s jahodami a už mam splnený cieľ, a to som ešte ani neobedovala, nebolo by dobre nejak rozlíšiť prírodný cukor a biely cukor? Alebo ako si s stým poradiť, aby ten cukor bol v norme.

  • Host chatu

    Dobrý den, doporučuji rozlišovat cukr, který se v potravině přirozeně vyskytuje a cukr přidaný. Pokud sníte během dne 2 větší kusy ovoce, mohou vás kalorické tabulky upozorňovat na překročení jednoduchého cukru. Ale rozhodně bych to neviděla jako problém. Pokud se jedná o cukr z ovoce (fruktózu) a ne z průmyslově zpracovaných sladkostí, je to v pořádku. Ale pozor, neznamená to, že můžeme sníst ovoce neomezeně. Přílišné množství fruktózy našemu tělu také škodí. 2 kusy ovoce (o velikosti naší pěsti) jsou během dne v pořádku.

  • Eva

    Dobrý den, na internetu se dá najít spousta receptů, poradíte mi, kde bych mohla najít nějaké vhodné recepty na hubnutí? Děkuji za odpověď

  • Host chatu

    Dobrý den, na mých stránkách je spousta receptů, které se hodí pro všechny, co chtějí žít zdravě a zároveň i zhubnout nějaké kilo.
    Můj web s recepty: www.martina-jandova.cz
    Zároveň přidávám pravidelnou inspiraci receptů i na své sociální sítě.
    Fcb.: https://www.facebook.com/MartinaJandovaCZ<br /> IG: https://www.instagram.com/zhubnismartinou/<br />

  • Péťa

    Dobrý den, když bych si s vámi chtěla domluvit schůzku (on-line nebo na živo), je možné se na vás obrátit? Pokud ano, tak jakým způsobem?
    Děkuji :)

  • Host chatu

    Dobrý den, se svými klienty pracuji při osobních schůzkách, ale i on-line. Pokud si chcete se mnou domluvit schůzku, prosím, kontaktujte mne.
    Prostřednictvím mých webových stránek: www.martina-jandová.cz nebo na sociálních sítích.
    Fcb.: https://www.facebook.com/MartinaJandovaCZ<br /> IG: https://www.instagram.com/zhubnismartinou/<br />
    Pomohu vám moc ráda. :-)

  • Anna Marková

    Dobrý den, mám intoleranci laktozy a mléčné bílkoviny. Maso moc nemusím, stačí mi jen občas. Nevím si rady, jak mám nastavit jídelníček, co do něj zařadit, abych měla dostatek plnohodnotných bílkovin. Můžete mi, prosím, poradit? Děkuji.

  • Host chatu

    Dobrý den, Aničko, pokud nemůžete jíst mléčné bílkoviny a maso vám tolik nechutná, doporučuji vyzkoušet potravinu šmakoun. Pokud neznáte, jedná se o zpracovaný vaječný bílek, obsahuje plnohodnotnou bílkovinu. Je vhodný do redukčních diet, kvůli nízkému podílu tuku, ale hodí se i do běžného jídelníčku. Existuje spousta příchutí (slaných i sladkých), takže věřím, že si díky němu svůj jídelníček obohatíte.

  • Anička

    Vím, že pro úspěšné hubnutí bych měla přijímat dostatek bílkovin. Obecné s tím mám problém. Když jich mám dostatek, mám zároveň příliš tuku. Můžete mi, prosím, poradit, jaké potraviny zařadit? děkuji.

  • Host chatu

    Dobrý den, Aničko, máte pravdu, bílkoviny hrají v našem jídelníčku důležitou roli. Pokud potřebujete snížit podíl tuku, doporučuji zařadit bílé maso (kuřecí, krůtí, králíka,..apod), méně tučné sýry a polotučné mléčné výrobky. Svůj jídelníček si ale můžete zpestřit i tím, že místo masa zvolíte šmakouna. Jedná se o zdravou českou potravinu vyrobenou z vaječného bílku. A jeho výhodou je nízké množství tuku. Proto by vám ve vašem jídelníčku mohl posloužit, když budete potřebovat snížit příjem tuku a zároveň mít dostatečné množství bílkovin.

  • Anička

    Ještě jeden dotaz ohledně bílkovin. Vím, že nejsou nutné jen pro hubnutí, ale celkově pro dobrý stav organismu a imunity. Moje 81 letá maminka obtížně přijímá maso, nejraději má moučná, bramborová a sladká jídla. V jejím věku bude jídelníček měnit již těžko - jak tedy na to, dostat do jejích oblíbených jídel dostatek bílkovin. Určitě u ní neuspěji s práškovým proteinem...Děkuji.

  • Host chatu

    ...

  • Jaroslav Pecka

    Hezký den, Martino,

    chci se zeptat, zda využíváte ve svých jídelníčkách také nějaké kvalitní oleje? Například lněný, který je vysoký na obsah omega-3.

  • Host chatu

    Dobrý den, lněný olej je skvělé řešení jakou formou můžete doplnit omega-3 mastné kyseliny. Nachází se především v rybách. Pokud tedy ryby nejíte tak často a nebo jste vegetarián/vegan, je lněný olej perfektní řešení. Osobně nakupuji oleje především od českého výrobce Bohemia Olej. Jsou za studena lisované v RAW kvalitě.

    www.bohemiaolej.cz

  • Pavel

    Mám BMI 29. Pokud chci začít hubnout, je lepší se obrátit přímo na odborníka nebo má smysl, abych to zkusil nejdříve sám? Pokud bych to zkoušel sám, tak jaké zdroje mám jako úplný laik nejdříve nastudovat, případně jaké nástroje používat?

  • Host chatu

    Dobrý den, pokud máte BMI 29 jste těsně před hranicí obezity. Proto je potřeba začít se zdravým způsobem hubnutí co nejdříve. Pokud chcete nejdříve začít sám, doporučuji využít aplikaci www.kaloricketabulky.cz, která vám ukáže, jaké jsou největší chyby ve stravování a dokáže vás navést na správnou cestu. Pokud byste chtěl raději individuální přístup, můžete se na mě obrátit. Ráda vám pomohu.

    Kontakt naleznete níže:

    www.martina-jandova.cz

    Fcb.: https://www.facebook.com/MartinaJandovaCZ<br />
    IG: https://www.instagram.com/zhubnismartinou/<br />

  • Milada z Prahy

    Jak moc je důležité sledovat bílkoviny, tuky a cukry? Vyplňuji Kalorické tabulky a je to super, ale bílkovin mám většinou málo a tuků moc. Počet kalorií mám ale většinou v pohodě.

  • Host chatu

    Dobrý den, Milado,

    kalorická hodnota jídla, které za celý den sníme je velice důležitá. Podstatné je ale, jaký máme poměr mezi jednotlivými živinami.

    Pokud máte málo bílkovin, hodně tuků, tak i přes to, že dodržujete správnou kalorickou hodnotu, se vám v hubnutí tolik dařit nebude.

    Doporučuji poslouchat doporučení kalorických tabulek a množství bílkovin zvýšit např. netučným masem, polotučnými sýry (u sýrů můžeme volit i nízkotučnou variantu), polotučnými mléčnými výrobky.

    Svůj jídelníček, můžete odlehčit od masa i tím, že začnete více konzumovat luštěniny a bílkoviny navýšíte i zařazením šmakouna do svého jídelníčku. Zároveň tím snížíte množství tuku.

  • Jarda

    Chci se zeptat, zda využíváte ve svých jídelníčkách také nějaké kvalitní oleje? Například lněný, který je vysoký na obsah omega-3. Jsem vegan a nevím jakou formou do sebe dostat omega-3. Lněná semínka ve smoothie mi nechutnají, ale olej bude nejspíš jednodušší řešení. Máte s tím nějakou zkušenost? Děkuji.

  • Host chatu

    ...





Časopis Týden

Předplaťte si časopis Týden

V čísle 6/2021 najdete >




Týden

Sedmička

Exkluziv

Interview

Instinkt

Nebezpečné vztahy

Týden rozhovory

Týden speciál

Sedmička křížovky

Sedmička pro ženy

Sedmička pro maminky

Sedmička Krimi

Sedmička Extra

Sedmička VIP

TV Barrandov

Kino Barrandov

Barrandov Krimi


Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie. Více informací najdete ZDE.