Snažíte se zhubnout? Odpovídal výživový poradce Ivan Mach

Chat je uzavřený

Výživový odborník Ivan Mach.

Snažíte se zhubnout? Jak si sestavit vyvážený jídelníček a projíst se k vysněné postavě? A je vhodné zařadit do hubnoucího programu i chléb a pečivo, nebo se mu raději vyhnout? Jak se vypočítá doporučený denní příjem pro hubnutí? Odpovídal výživový poradce Ivan Mach.

Ivan Mach je jedním z předních výživových guru České i Slovenské republiky, je zakladatelem Aliance výživových poradců ČR. Jako vedoucí výzkumný a vývojový pracovník působil na špičkových pracovištích potravinářského průmyslu. Podílel se například na prosazení novinek, jako je Večerní chlebík od Penamu nebo žitný chléb. Od sedmdesátých let se věnuje odborné sportovní a dietologické publicistice, je autorem mnoha titulů odborných i populárních knih.

Chat

  • SK

    Je BMI přesný?

  • Host chatu

    Ano, je to přesné číslo vypočitané jako podíl dvou konkrétních hodnot. Nicméně máte-li vyšší podíl svalové hmoty v těle, např. když posilujte, bude BMI vyšší stejně, jako byste měla vyšší podíl hmoty tukové. V tom spočívá "nepřesnost" BMI.

  • DENMARK

    Vede abstinence (nepití alkoholu) k hubenému tělu?

  • Host chatu

    Je to jen jeden z předpokladů úspěšného hubnutí, kdy je třeba udržovat tělo v dobrém fyziologickém stavu (játra, lymfa, zavodnění vodou atd.). Pravidelné pití alkoholu, a to jakéhokoliv množství, tomuto předpokladu odporuje.

  • GF

    Veganství, vegetariánství - vede k hubenosti?

  • Host chatu

    I když jsou vegani obvykle štíhlí, rostlinná strava, v níž zákonitě převažují sacharidy (s výjimkou luštěnin), sama o sobě není předpokladem štíhlosti. Vegan může stejně jako ne-vegan přijímat nadměrné množství energie z rostlinných sacharidů, např. fruktózy a škrobu, které pravděpodobnost dosažení štíhlosti oddaluje.

  • Nikol

    Kolikrát za den je vhodné jíst?

  • Host chatu

    Nezdá se to, ale doporučení, že se má jíst 3-5x denně, je zastaralé. Je třeba respektovat individuání požadavek na "časování" stravy daný věkem a zejména chronobiologií (časovým nastavením) jedince. Např. typ "sova" bude mít sotva chuť na snídani, zatímco mu budou vyhovovat např. dvě večeře.

  • FRANTA

    Jaký typ snídaně byste doporučil? Má být vydatnější, jak se říká... nebo stačí nějaký základ a později si dát svačinu?

  • Host chatu

    Opět je to individuální, tzn. u někoho je snídaně zaměnitelná za přesnídávku, tedy snídani může odložit na pozdější dobu nebo snídat vůbec nemusí. Většině mladých lidí však snídaně (vydatnější, cca 350 kcal) i přesnídávka (250 kcal), konzumované v klidu, vyhovuje.

  • Pepa K.

    Dobrý den, jsem milovník sladkého jídla. Dá se i s tímto "zlozvykem" dodržovat vyvážený jídelníček a nepřibírat?

  • Host chatu

    Dnes můžete sladkost z tzv. "cukrů" bez problémů nahradit nesladivými přírodními sladidly bez energie, po nichž se netloustne. Jistě znáte tzv. čekankový med, vhodný i na pečení, nebo stevisoidy. Další možností je zbavit se návyku na sladké zcela (zrovna na toto téma pořádáme v říjnu seminář s MUDr. Cajthamlovou, na který se můžete přihlásit na www.nutris.net).

  • Lenka P.

    Dobrý den, mám ráda pečivo a neumím si moc představit ůplně jej vyřadit z jídelníčku. Slyšela jsem totiž, že bez pečiva se lépe hubne. Je to pravda? a jaké byste mi případně doporučil?

  • Host chatu

    Existuje i pečivo, v němž nepřevažují sacharidy (hlavní příčina nadváhy), jak je běžné, ale bílkoviny, po nichž se netloustne. Je to např. Večení chlebík od Penamu. Přitom Vám bude chutnat jako jiné chleby nebo ho budete vnímat ještě lahodněji.

  • Míša

    Souvisí s přibíráním i doba stravování? V kolik hodin večer si dát poslední jídlo? A co konkrétně?

  • Host chatu

    Doba, určená k jídlu, i délka jídla. Např. není v rozporu s požadavkem hubnutí, když konzumujete např. oběd poměrně pomalu jako např. běžní Francouzi či Italové (všechny chody až 1 hod). Hlavně ne v rychlosti, jak jsme zvyklí, a už vůbec ne z fast-foodu. Když nemáme v druhé polovině dne významnou fyzickou nebo duševní námahu, které jsou náročné na energii, je vhodné výrazněji omezit večeři nebo nevečeřet.

  • PAVEL

    Jaké nápoje byste doporučil pít? A jak moc vadí alkohol? Rád si dám po sportu 1 nebo 2 piva

  • Host chatu

    Pokud jde o alkohol, nejvhodnější podle posledních lékařských studií (časopis Lancet) je tzv. alkoholová nula - ano, to je abstinence, což se dříve nevědělo a doporučovalo se jako zdravotně vhodné pít 20 g alkoholu denně (cca 1 pivo nebo 2 dcl vína). Nejvhodnější je nesycená voda (z vodovodu a ve skle), ochucená kousky melouna, citrónu, pomeranče nebo mátou. Alkohol není vhodný ani po sportu, pokud to (chuťově) zvládnete, zkuste nealko pivo.

  • Lucie

    Dobrý den, cítím se často unavená, přitom mi připadá, že se stravuji pestře. Ovoce, zelenina, luštěniny... Co by mohlo být příčinou časté únavy z výživového hlediska? Děkuji, L.

  • Host chatu

    Doufám, že se nejedná o chorobnou únavu popř. únavový syndrom, s nimiž byste se musela obrátit na lékaře. U mých klientů je obvyklou příčinou únavy po jídle přliš vysoký obsah sacharidů v přílohách (brambory, těstoviny apod.). Pokud je zamění např, za dušenou zeleninu, která je navíc sytivější než škrobové přílohy, únavu necítí.

  • Marta

    Dá se někde zjistit doporučený denní příjem pro hubnutí? Předpokládám, že každý z nás potřebuje jiný příjem, že záleží i na práci, kterou děláme či na sportovních aktivitách

  • Host chatu

    Ano, je k dosažení tzv. Kalkulačka hubnutí, kterou jsme zpracovali pro Penam. Proměnnou je např. hmotnost, kterou potřebujete zredukovat, dále doba, za kterou potřebujete zhubnout atd. Pak je vhodné nastavit si vhodný poměr mezi živinami v jídelníčku (tuky-sacharidy-bílkoviny), aby v menu energeticky nepřevažovaly sacharidy, zvolit přiměřenou míru pohybu a vzhledem k věku, výšce a hmotnosti stanovit tzv. bazální metabolismus, což je energie potřebná k pokrytí základních tělesných funkcí. Pokud se k ní budete s energií v jídelníčku přibližovat a přiměřeně se hýbat (i energii vydávanou určitým pohybem či sportem lze podle tabulek odhadnout), pak byste měla hubnout.

  • MK

    Chci se zeptat, zda verite na ucinky tzv. prerusovaneho pustu. Diky.

  • Host chatu

    Ano! Mám osobní zkušenost a přibývá vědeckých studií, které účinnost intermitent fastingu, jak se tato metoda nazývá, prokázaly. Navíc ve vyšším věku je tato metoda, kdy nejíte večer a následující den do oběda, velmi účinná jak z hlediska hubnutí, tak detoxikace.

  • Karol

    Dobrý den, připadá mi, že jím zdravě, nepřecpávám se. Pohyb nějaký mám. Přesto nehubnu. Jak třeba nastartovat metabolismus, aby rychleji spaloval?

  • Host chatu

    Jíst zdravě a nepřecpávat se - to je vhodné k udržení štíhlé linie, ale ne jako impuls či stimul k hubnutí. Metabolismus musíte zefektivnit, abyste většinu toho, co sníte, zmetabolizovala na energii, ne na uložené zásoby (energie). K tomu např. vede lepší pitný režim, aktivace lymfatické soustavy, vyšší intenzita pohybu, správné dýchání atd.

  • Luky

    Existují nějaká jasná pravidla, jaké potraviny jíst a v jakou denní dobu? Říká se, ovoce dopoledne, zeleninu odpoledne. A co nejíst vůbec, když člověk chce zhubnout břicho?

  • Host chatu

    Ano, velmi vhodné je "pravidlo" dvojnásobné převahy objemu zeleniny nad objemem ovoce (vzhledem k vyššímu obsahu sacharidů v ovoci). Dále omezit sacharidy z běžného 60% pokrytí potřebné energie cca na 40 % (omezit příjem škrobů v pečivo např. výběrem proteinových chlebů) a ve stravě dát přednost luštěninám, vejcím a rybám před červeným masem a uzeninami. A pokud jde o časování - omezit přívod energie z jídla, kozumovaného před odpočinkem (spaním). "Břicho" roste především z alkoholu, škrobu a cukru, nepřiměřeně konzumovaných.

  • Jana J.

    Dobrý den, dá se zhubnout jen úpravou jídelníčku, a tedy bez nějaké větší sportovní aktivity? Třeba jen procházky či joga. A je dobré se o vhodném jídelníčku poradit s nějakým specialistou? Děkuji

  • Host chatu

    Procházky a jóga stačí - je to přece pohyb, jen jde o to, aby jejich délka a intenzita odpovídaly tomu, o kolik potřebujete redukovat přijatou energii, prostě aby jich nebylo málo a vytvořily potřebný energetický deficit, který je předpokladem úspěšného hubnutí. Dobří výživoví poradci, které pomáham vzdělávat, jsou ve společnosti Nutriadapt.

  • Dana

    Dobrý den, mám ráda chléb, nejen ten čersrtvý, ale i žitné, špaldové apod. Je lepší si tyto chleby nechat v jídelníčku, i když si chci udržet váhu, nebo ho raději vyměnit za knackebrot či rýžové chlebíčky? Jaký je váš pohled? Děkuji

  • Host chatu

    Když máte ráda chléb jako já, uživejte si ho spíše jako chutný zákusek, tzn. malý krajíček, a druhy chleba střídejte. Když Vám něco chutná, nemusíte toho jíst vrchovatě! Naopak chuť vynikne hlavně v menším množství a při vhodné příležitosti. K udržení váhy dávejte přednost chlebům s vyšším obsahem bílkovin, jako jsou chleby proteinové (Proteinový chlém, Večerní chlebík - Penam).

  • Radek

    Dobrý den.
    Mám opačný problém. Můj syn váží 36 kg pri výšce 164 cm. Rád bych, aby přibral. Jak to zařídit zdravou cestou? Díky za radu.

  • Host chatu

    Škoda, že jste neuvedl(a) věk syna a to, zda netrpí poruchou výživy - anorexií. Je-li mladší než 18 let, poraďte se s pediatrem.

  • KATE

    Dobrý den, podařilo se mi zhubnout drastickou dietou. Nějaká kila se vrátila zpět, ale pořád si držím určitou váhu díky hladovění. Občas se neudrzim a sním od všeho něco a pak je mi těžko. Nechci zpět svoji váhu, ale zároveň už se nechci takhle omezovat v jídle. Má to řešení?

  • Host chatu

    To, co nazýváte "hladovění", je zřejmě takový přívod energie, po kterém (při určitých pohybových aktivtách) máte normální váhu. Takovému přívodu energie je třeba přivyknout a pak se Vám bude zdát normální. Omezování energie v jídle je zaměnitelné pouze za pohyb, když začnete sportovat nebo se víc hýbat, můžete jíst více.

  • Honza

    Dobrý den,

    je mi 47 let. Běhám 8 let. Podařilo se mi zhubnout ze 112 kg na 84 kg. Od jara 2020 i cvičím na "CORE". Ztratil(od března 2020) jsem při tom cca 3 kg svalové hmoty(váha Garmin). Chci ještě váhu snížit na 80-78 kg. Jak snížit váhu a již dál neztrácet svalovou hmotu? T. č. moje data: 188 cm, 84 kg, BMI 23,7, Tuk 17,2%, sval hmota 33,8 kg, kosti 5,3 kg, Voda v těle 60,5 %. Spím cca 6,5 hodin denně. Trénuji 4-5 týdně. Děkuji.

  • Host chatu

    Na rozvoj svalové hmoty při dostatečném přívodu bílkovin běhání a Core podle mých zkušeností nestačí. Je třeba přiměřeně a cíleně posilovat, tj. přetěžovat kosterní svalstvo posilovacími cviky, z nichž nejúčinnější na budování svalové hmoty jsou těžké dřepy (svaly na nohou), přítahy na hrazdě (záda) a tlaky v leže (hrudník). Dále je třeba jíst vysoce vstřebatené bílkoviny z vajec nebo proteinových doplňků (syrovátka) tak, abyste celkem za den snědl cca 110 g bílkovin.

Foto: archiv

Autor: - red -




Časopis Týden

Předplaťte si časopis Týden

V čísle 20/2020 najdete >




Týden

Sedmička

Exkluziv

Interview

Nebezpečné vztahy

Sedmička křížovky

Sedmička křížovky XXL

Sedmička pro ženy

Sedmička Naše životy

Týden Historie

TV Barrandov

Kino Barrandov

Barrandov News

Barrandov Krimi


Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie. Více informací najdete ZDE.