Zvoní vaší firmě umíráček a nehodláte se s tím smířit? Kdy se vyplatí bojovat a jaké jsou první kroky, které musíte podniknout? Odpovídal Jiří Melničuk, v úterý 8. 11. 2022 od 10.30.

Chat je uzavřený08.11.2022 10:30

Jiří Melničuk, krizový manažer.

Zvoní vaší firmě umíráček a nehodláte se s tím smířit? Kdy se vyplatí bojovat a jaké jsou první kroky, které musíte podniknout? Odpovídal Jiří Melničuk, krizový manažer, v úterý 8. 11. 2022 od 10, 30.

Jiří Melničuk jako krizový manažer se v letech 2004–2021 podílel na záchraně tradičních českých průmyslových podniků, jako např. jablonecká motorárna LIAZ, velvarská chemička Velvana či kraslická AMATI, výrobce dechových hudebních nástrojů. V letech 2007–2015 byl rovněž generálním ředitelem Dopravního podniku měst Chomutova a Jirkova a.s. V současné době se specializuje hlavně na řešení finančních problémů a zadluženosti menších a malých rodinných firem formou jejich neformální finanční restrukturalizace nebo cestou tzv. předschválené reorganizace. Pomáhat firmám dostat se zpět na vlastní nohy a nemuset položit své často dlouhé roky budované podnikání, je jeho denním chlebem. Dle jeho slov jde zachránit skoro vše, majitel firmy ale musí především chtít, vyhrnout si rukávy a přiložit ruku k dílu.

Chat

  • Marta

    Dobrý den. Kdy je dobré si najmout vaše služby? Dá se specifikovat, který bod v podnikání je ten, od kterého by už zachránit firmu nelze? Děkuji.m.

  • Host chatu

    Dobrý den, Marto. Určitě včas! Jakmile jsou první náznaky toho, že přestáváte finanční situaci své firmy zvládat. A úplně nejlépe, o něco dříve, než se objeví první vážnější problémy. Přiznat si, že na to nestačím, bývá obvykle těžké. Přece to zvládnu sám. A on uteče nějaký čas a problémy jsou hlubší a hlubší. Ale, i když mohou být problémy již v pokročilejším stadiu, pořád existuje možnost krizového manažera oslovit. Šance na záchranu se ale snižuje tím více, čím déle se váhá. Firmu určitě nezachráníte, pokud nechcete či jste to úplně vzdala. Nebo už nemáte zhola nic, čím byste svůj byznys udržela při životě. Nemáte vize, zakázky, zaměstnance, nemáte sílu a vůli dále pokračovat. Pokud vám alespoň něco z toho zbývá, šance na záchranu pořád existuje.

  • Ali

    Dobrý den. Naše firma musela kvůli covidu zrušit provozovnu a zaměstanci (4) pracují z domu. Přispíváme jim na náklady spojené s pracovním místem doma. Rádi bychom se ale vrátili do nějaké provozovny. Vyrábíme dřevěné suvenýry. Je možná nějaká vaše rada, konzultace?

  • Host chatu

    Dobrý den, Ali. Na mých webových stránkách najdete kontakty. Když to půjde, rád poradím.

  • Petr H.

    Dobrý den, pane Melničuku. Bohužel kovid, stejně jako mnoho ostatních firem, nás doslova položil na nohy. Vlastníme 2 penziony v západních Čechách a mám pocit, že chodí rána za ránou. Nejdříve kovid, nyní energie. Má vůbec smysl se o něco snažit? Jak vidíte situaci do budoucna vy jako člověk z oboru? Špatně se nám shání i zaměstnanci, ted je to skoro nemožné někoho slušného a spolehlivého najít. Už jsem i přemýšlel, že půjdu dělat zpět do truhlařiny, ale pořád se snažíme to udržet. Budu rád za váš názor, jak to vidíte. Přeji všem, ať se drží.

  • Host chatu

    Dobrý den, Petře. Podstatné je, jestli se s touhle situací chcete dále prát, jestli v tom ještě vidíte smysl a stále věříte v úspěch. Byť, ten se může dostavit až za delší dobu, nebo také vůbec. Zažil jsem celou řadu situací, kdy existovala jen malá naděje na záchranu, přesto to nakonec dobře dopadlo. Ale prožil jsem i opačné případy, kdy se věnovalo značné úsilí něčemu, co se v podstatě ani zachránit nedalo. Bývá obtížné, posoudit to dopředu. Nezbývá, než si říct pravdu do očí a odhadnout reálnou šanci na úspěch či nikoliv.

  • SK

    Podle Vašich slov jde zachránit skoro vše, ale je tomu opravdu tak?

  • Host chatu

    Tak, tenhle výrok musím poopravit. Vždycky existuje šance na záchranu. Míra této šance se zvyšuje, když se k problémům postavíte čelem a bojujete. Smysluplně, racionálně a třeba i s cizí pomocí.

  • SK

    Jaké má výhody a nevýhody tzv. předschválená reorganizace?

  • Host chatu

    Úpadek bývá nezřídka jedinou vstupní branou otevírající šanci na záchranu firmy. Právě reorganizace drtí mýty o tom, že úpadek vede nutně k ukončení podnikání, rozprodeji majetku a likvidaci. Naopak, reorganizace dává dlužníkovi šanci udržet si svůj byznys a pracovat na jeho vzkřísení. Dále mu poskytuje ochranu před věřiteli a dává mu zákonný rámec pro jeho další fungování. Zastávám názor, že za dobře míněný a poctivý záměr v reorganizaci se podnikatel nemusí stydět. Reorganizace je primárně určena pro větší a středně velké firmy. Naštěstí, insolvenční zákon pamatuje i na ty menší, díky tzv. předschválené reorganizaci, neboli předbalence. Ta se týká výhradně firem, které za účetní období předcházející insolvenčnímu návrhu nedosáhly ročního čistého obratu alespoň 50 mil. Kč a nezaměstnávaly ve stejném období alespoň 50 zaměstnanců v pracovním poměru. Hlavní výhodou „předbalenky“ je tak právě tato možnost sanace pro menší a malé firmy. Klíčovým prvkem předschválené reorganizace je to, že dlužník, zpravidla podávající insolvenční návrh a návrh na povolení reorganizace, musí na soud současně předložit reorganizační plán, který musí být předschválen nejméně 50% hlasů zajištěných a nejméně 50% hlasů nezajištěných věřitelů. To si vyžaduje určitý čas, kterého se vzhledem ke kritické situaci dlužníka (např. hrozí mu exekuce, nebo má již dokonce exekuované bankovní účty a je tím paralyzován) nemusí dostávat. Tohle bych považoval za určitou nevýhodu předschválené reorganizace. Ale i zde existuje řešení, tj. možnost, jak chod věcí o něco uspíšit. Tím je podání návrhu na podání moratoria. Reorganizace, bez ohledu na to, o jaký její typ jde, přináší výhody i věřitelům. V reorganizaci se jejich pohledávky uspokojují více než v konkursu, nikoliv však až do výše 100% jejich pohledávek. Je však třeba férově dodat, že ne vždy je reorganizace úspěšná a v nemalém množství dochází k přeměně reorganizace v konkurs v důsledku nepříznivého vývoje ozdravovacího procesu.

  • DENMARK

    Jaké má výhody a nevýhody neformální finanční restrukturalizace?

  • Host chatu

    Začnu hlavní nevýhodou, snad jen dočasnou. Neformální finanční restrukturalizace, jako neinsolvenční forma oddlužení firmy, se totiž zatím nemůže opřít o zákon, který by jí dal jasně daná pravidla. V legislativní radě se sice projednává zákon o tzv. preventivní restrukturalizaci, termín jeho přijetí je dle mého v nedohlednu. Ale, rád bych se mýlil. Prozatím, pokud jako dlužník zvolíte tuto cestu k záchraně vaší firmy, musíte počítat s tím, že budete složitě a pracně přesvědčovat věřitele a žádat je o podporu. Ačkoliv si věřitelé od vás vyslechnou návrh, který jim může přinést až 100% uspokojení, zároveň od vás uslyší i vaše striktní pravidla, kterým se musí přizpůsobit tak, aby nebyli proti sobě zvýhodňováni a byla šance v tomhle oživovacím procesu firmy obstát. A to bývá častým kamenem úrazu. Jen si to představte, jste dlužník, jdete za věřitelem a diktujete mu svoje podmínky…Přesto, mám s tím už bohaté zkušenosti, je nutné to zkusit, argumentovat, nevzdávat se. A také bez okolků říkám, do insolvence můžete dát firmu kdykoliv… Výhodou je, jak už jsem zmínil, že se můžete vyhnout úpadku a nabídnout věřitelům postupnou úhradu až 100% jejich pohledávek. Odpadají docela vysoké náklady na reorganizaci, jako druhé, tentokrát již insolvenční formy sanačního řešení. Samozřejmě, do neinsolvenčního oddlužení se nemůže pustit každý. Záleží především na stavu byznysu a financí dlužníka. Věřím, že mnohé firmy v problémech tuto cestu zvolí. Ne každý snese být v úpadku, ne každý snese pomyšlení, že by kvůli jeho podnikání jiní přišli o peníze. A přiznejme si, jsou obory podnikání, kde se úpadkem dostáváte na vedlejší kolej, kdy se od vás vaše okolí a zákazníci distancuje.

  • Jarmila

    Dobrý den. Jak se k Vám chovají lidé, kterým zachráníte živobytí. Uvědomují si to, že bez Vaší práce, kdy se podnik zachránit dá, by už neměli práci?
    Jarmila

  • Host chatu

    • Dobrý den, Jarmilo. Upřímně, nedělejme si iluzi o tom, jak moc jsou lidé vděční. Krizové řízení je plné nepopulárních opatření. Musí se šetřit, ruší se nebo omezují zaměstnanecké výhody, když se nedaří = neproplácí se prémie, ruší se neefektivní a drahé přesčasy, dbá se na docházku a pracovní výkon, propouští se, nenakupují se zbytečnosti, tolik se netopí, atd. atd. Všem se říká, jak špatně na tom firma je. Za tohle vás lidé rádi mít nebudou. Lidem se vysvětluje, že to co se dělá, a co se po nich chce, se dělá jen a jen pro záchranu firmy. Většina to pochopí, podřídí se a pracuje. Někde uvnitř to přesto vře. Když pak firma etapu krizového řízení přežije, veškerá nahromaděná bolest a oběti zpravidla přehluší pochopení a radost lidí nad společně vykonaným dílem. Já osobně, jako krizový manažer, s tím takto počítám a od lidí nečekám zázraky. Uspokojuje mě především to, že jsem určitým dílem přispěl k záchraně firmy a zajímá mě její další osud, již bez mojí osobní angažovanosti.

  • Kateřina Ř.

    Dobrý den, jak a kdy poznám, že je nejvyšší čas vyhledat pomoc u krizového manažera? Děkuji K.

  • Host chatu

    Dobrý den, Kateřino. Nejlépe v situaci, kdy se začínáte systematicky zadlužovat a nevíte si s tím rady. Tím ale není vyloučeno, že ho oslovíte i později. Jak se říká „pozdě, ale přece“. Ale také platí a v krizi obzvláště, že „čím dříve, tím lépe“.

  • Anonym Jara

    Na kolik prijde vase prace? A jak to pocitate? Na hodinu nebo na zakazku?

  • Host chatu

    V případě větších zakázek se bavíme o paušálu, zpravidla na měsíční bázi. V případě úspěchu je vyplaceno success fee, na kterém se s klientem předem domluvíme. Pokud se jedná o jednorázové poradenství či krátkodobou zakázku, jednáme zpravidla o částce na hodinu.

  • Dan

    Zdravím Vás. Pokud tedy říkáte, že existují nějaké první kroky, které máme udělat, tak jaké kroky to jsou? Díky za odpověď. Dan

  • Host chatu

    Zdravím, Dane. Zkuste predikovat svůj byznys do budoucna. Sestavte si finanční plán, plánujte reálná čísla. Sledujte denně vývoj cash flow a porovnávejte ho s plánem. Kontrolujte si marže. Nehleďte tolik na obrat, všímejte se zisku, příp. ztrát. Jednejte s věřiteli. Hledejte systémové řešení. Nepoužívejte metodu „vytloukání klínu klínem“. A když si nebudete vědět rady, oslovte odborníka.

  • Václav Ch.

    Jak poznám, že najaty krizový manažer pomáhá me firmě?

  • Host chatu

    Dobrý den, Václave. No, poznat byste to měl. Už jen to, jak s Vámi krizový manažer komunikuje, jaké vlastní návrhy Vám dává a jak plní dohodnuté postupy. Doménou krizového manažera je rychlost a preciznost. Neměl byste mít problém s jeho hodnocením. Za každého hovoří výsledky.

  • František Moucha

    Dobry den. Když si budu muset vyhledat pomoc krizového manažera, jaké pravomoci mu v rámci me firmy mam ponechat?

  • Host chatu

    Dobrý den, Františku. Většinou to obsahuje plná moc, kterou mu udělíte. Především pro jednání s věřiteli, případně se soudem a následně s insolvenčním správcem a věřitelským výborem, pokud spadnete do insolvence. Kdybyste krizového manažera povolal do výkonného řízení své firmy, jeho pravomoce by musely být obsáhlejší.

  • Vit L.

    Dobrý den,
    mám dotaz, mohu si krizového manažera najmout jako konzultanta? V tuto chvili opravdu nemam na to, abych ho zamestnal. Jak toto funguje?

  • Host chatu

    Dobrý den, Víte. Určitě ano. Konzultace, poradenství a domluvená aktivní spoluúčast „zvenčí“ jsou běžným prvky angažmá krizového manažera. Velkou výhodou je, když má takový krizový poradce předchozí praktické zkušenosti s řízením a prošel si problémovou firmou i zevnitř jako výkonný manažer.

  • Darek

    Dobrý den. Musí krizový manažer znát obor, ve kterém firma působí. Jde mi o to, že mám teď nabídku přes jednoho známého služeb krizového manažera využít, ale podle toho co sem si toho člověka studoval, mi nepřijde, že by měl cokoli dočinění s gastro oborem, kde děláme my. Díky za doporučení, jak si ho treba otestovat nebo jestli to nechat být a zkusit štěstí jinde.

  • Host chatu

    Dobrý den, Darku. Málokterý krizový manažer se specializuje na ten který obor podnikání. Hlavními devizami krizového manažera jsou schopnost rychlé adaptace, flexibilita a neutralita, nebo-li pohled zvenčí. Je to člověk, který netrpí provozní slepotou. Nezbytnou podmínkou je, aby byl dobrým ekonomem, „má dáti“ a „dal“ platí v každé firmě. Když to hodně zjednoduším, dobrý krizový manažer si vystačí se selským rozumem a kupeckými počty. Znalost oboru podnikání klienta není tolik určující. Tuto odbornost mu má poskytnout klient.




Časopis Týden

Předplaťte si časopis Týden

V čísle 08/2024 najdete >




Týden

Sedmička

Interview

Instinkt

TV Barrandov

Kino Barrandov