České vysoké školy vyvinuly systém, který policii umožní zastavovat auta na dálku. Nezdá se to, ale i pro majitele aut to bude výhoda. Třeba v případě krádeže se jim vůz vrátí neponičený honičkou s policií, nehodou nebo násilným zastavením.
V porovnání s běžným způsobům zastavování ujíždějících aut je systém bezpečnější a šetrnější, řekl náměstek policejního prezidenta David Fulka. K uvedení systému do praxe bude nutná spolupráce s výrobci aut a úprava zákonů.
Pětiletý vývoj softwaru dělaly školy na základě požadavků policie. Pracoval na něm tým Vysokého učení technického v Brně a Českého vysokého učení technického v Praze. V úterý ho představil ve výcvikovém areálu u Třeště na Jihlavsku.
Zastavení na pár kliknutí
Technologie využívá hardware, který je součástí modernějších aut. Slouží ke sdílení informací třeba o tvorbě kolon nebo o tom, že se blíží vůz integrovaného záchranného systému. Novinka umí na stejném zařízení přijmout signál k zastavení. "Buď to děláme tak, že autu omezíme přívod paliva, nebo aktivujeme nějakou nativní funkci, která už v tom vozidle je, třeba jako nějaká bezpečnostní brzda," řekl jeden z výzkumníků Zdeněk Lokaj.
Auto, jehož řidič neuposlechne policejní výzvu k zastavení, mohou na dálku policisté zastavit díky tabletu. Systém jim umožní i odemknout auto pro případ, že se řidič uvnitř zamkl. Signál k zastavení mohou vydávat i zařízení instalovaná třeba na světelných křižovatkách.
"Hledali jsme nějakou náhradní variantu zastavování vozidla tak, aby byla bezpečnější, co možná nejvíc šetřila život, zdraví účastníků silničního provozu, jejich majetek. Ale aby i pomohla policistům, aby měli práci snazší a i pro ně to bylo bezpečnější," řekl Fulka.
Teď je nutné přesvědčit řidiče i výrobce aut
Zatím se podle Fulky podařilo zvládnout technickou stránku dálkového zastavování aut. "Teď potřebujeme dostat do povědomí lidí, že to existuje, je to prospěšné pro jejich bezpečnost a může jim to pomoci v ochraně jejich majetku," řekl Fulka. Dálkově zastavené kradené auto nebude poškozené. Majiteli se tak může vrátit v pořádku, na rozdíl od situace, kdy s ním pachatel ujíždí a policie ho zastavuje pomocí zátarasů nebo hřebových pásů.
"Následně je potřeba přesvědčit výrobce (aut), že je to nějaký benefit, který mohou nabízet. Myslím si, že je to spíš otázka let. V tuto chvíli musíme hlavně přesvědčit politickou elitu, abychom to dostali do legislativního procesu," dodal Fulka.