Švec Putinové a lady Diany
17.02.2007 14:22
Italské boty značky Baldinini si oblíbili bohatí Rusové. Číňanky podle prezidenta a spolumajitele firmy Gimmiho Baldininiho postrádají cit pro módu.
Z dostupných údajů o vaší společnosti je patrné, že největší obchody děláte na ruském trhu. O jaké částky jde?
Loni jsme tam utržili téměř čtyřicet milionů eur, což je zhruba pětasedmdesát procent našeho celkového obratu.
Proč máte v Rusku takový úspěch?
Naše zboží si tam na rozdíl od mnoha dalších zemí může dovolit i střední vrstva, kupní síla je obrovská. Na druhou stranu není vůbec jednoduché se tam prosadit. Nestačí mít jen hezkou kolekci. Začínal jsem tam už v době perestrojky před dvaceti lety.
Jak vás napadlo jít do Ruska, kde tehdy ještě vládli komunisté?
Měl jsem přítele komunistu. Tehdy mi řekl: Politika a obchod jsou dvě věci, zkusme v Rusku podnikat. Jel jsem s ním a zalíbilo se mi tam. Byly tam moc hezké dívky. Díky politice Michaila Gorbačova se otevřely nové možnosti. Po pár letech bylo jasné, že možnosti expanze jsou obrovské. Kdo má dnes ruský trh, má všechno.
Znáte se s ruskými politiky? Prý vám na Sibiři připravili vřelé přivítání. Jak důležité jsou dobré vztahy s ruskými poslanci a gubernátory?
Všichni jsou moji zákazníci, nosí moje boty, i jejich manželky. Vztahy s politiky? V Rusku je situace, jaká je, každý ví, jak se to tam rozděluje. Je mafie v Itálii, mafie v Rusku. Ale věci se tam lepší.
Obouváte rovněž prezidenta Putina a jeho manželku. Co Ljudmila Putinová nosí?
Spíše klasické věci.
Říká se, že Rusky si odepřou jídlo, jen aby měly na boty. Je to pravda?
Rozhodně. Ruské ženy jsou velice krásné, mají vkus, dovedou ocenit dobré zboží a mají velmi rády italskou módu. A pochopitelně mají hodně peněz. Pod značkou Baldinini prodáváme ve spolupráci s rakouskou firmou Swarovski módní šperky a chystáme se na víno.
Rusko je pro vás evidentně zaslíbený trh. Co třeba Spojené státy?
Také tam prodáváme, ale není to ani zdaleka tak významné. V Americe jsem měli dost velké problémy. Před zhruba třiceti lety tam náš byznys v podstatě skončil.
Co se stalo?
Rusové téměř vždy zaplatí zboží dopředu, Američané na to nejsou zvyklí. Nic proti nim nemám, ale jsou mezi nimi takoví, kteří nedodržují své závazky. V Americe musí být člověk hodně silný, aby uspěl.
Když se vrátíme ke známým lidem, které obouváte, určitě je to pro vás skvělá reklama.
Lady Diana byla mou klientkou osm let, v té době se naše kolekce v Londýně velice dobře prodávaly. V New Yorku chystáme speciální obchod určený celebritám, zpěvačkám, kde budeme nabízet věci podle jejich gusta, hodně nápadné.
Kde jsou ještě ženy ochotny utratit za boty horentní sumy?
Arabské ženy hodně utrácejí za boty a doplňky, ačkoli chodí zahalené od hlavy k patě a není na nich nic vidět. Po kolekci se štrasovými kamínky doslova šílí. Arabky žijící v Římě jsou schopny nakoupit najednou až deset párů bot. V Anglii měla dřív arabská klientela velký potenciál, mám ale pocit, že jí ubývá.
Chystáte expanzi v arabských zemích?
Budeme v květnu otevírat druhý obchod v Dubaji, naše značka se dobře prodává v Kataru, Ománu, Rijádu, zlatý důl býval Libanon. Teď je tam situace bohužel složitá až tragická: není mír, není klid pro podnikání. Vedeme si dobře i v Turecku, ačkoli tam jsou potíže s padělky.
Otevřel jste obchody na čínském trhu. Jaké jsou tamní zákaznice?
Nemají takový cit pro módu, nedokážou posoudit, co je opravdu módní, kvalitní. Kdybych do Prahy dovezl některou ze starších kolekcí, české ženy to poznají. Číňanky ne.
Takže by se Čína dala využít jako odbytiště starších modelů?
To nedělám. Ale velké dodávky do Číny vystačí na dva roky, tamní klienti netouží po nejnovější kolekci. V Číně už jsem byl několikrát, je to trh plný možností, ale upřímně, ničemu tam nerozumím. Ještě mnohem tvrdším oříškem je pro mě Indie. Lidé tam umírají na ulici hlady a nikdo si jich ani nevšimne.
Značka Baldinini je součástí italské Mariella Burani Fashion Group, která vlastní 60 procent. Jaké máte ve společnosti pravomoci?
Ve společnosti Baldinini jsem prezident a mám naprostou volnost rozhodovat o tom, co bude přinášet výnos a co ne. Pro dokreslení, tento týden (minulý, pozn. red.) budu v Moskvě v blízkosti hotelu Renaissance kupovat obrovský palác a s nikým to nemusím konzultovat. Baldinini funguje pod Antichi Pellettieri, divizí Mariella Burani Fashion Group, která financuje veškeré naše obchody. Spojením s Antichi Pellettieri se náš obrat zvedl o třicet procent během pouhých tří měsíců.
Obchody Baldinini ve světě fungují na principu frančízy?
Většinou frančízy, netroufáme si převzít kontrolu nad lokálním trhem, který pořádně neznáme. V Rusku se o ně vede ostrý konkurenční boj, hlavní podmínkou je nabídnout dostatečně atraktivní lokalitu. Sami vlastníme obchody v Rimini, Miláně, Římě, chystáme se otevřít naše zastoupení v Paříži a Londýně.
Vstup eura provázely v Itálii silné negativní emoce. Co přinesl přechod na jednotnou měnu z vašeho pohledu?
Euro znamenalo pro veškerý italský obchod doslova tragédii. Na jedné straně je euro báječná záležitost, měna má větší stabilitu. Jenže dřív si Ital s průměrným příjmem mohl dovolit vlastní byt, dům, zatímco dnes rostou ceny rychleji než platy, kupní síla klesla. Až přijde euro do České republiky, tak doslova padnete na kolena.
Vaše továrna stojí v Itálii, neuvažujete o přesunu výroby za levnější pracovní silou?
Jinde nejsou schopni vyrábět tak dobře jako Italové. Musel bych tam žít a osobně na to dohlížet.
Máte nějaký vzor ve světě módy?
Líbil se mi francouzský styl v sandálech. Francouzi umějí výrobek dobře prezentovat, ale co se týče výroby, jsme určitě lepší my, Italové.
Co se bude letos nosit?
Vše, na co si vzpomenete. Sandály, vysoké a nízké podpatky, špička hranatá, ostrá i kulatá, záplava zlata, kozačky na nízkém podpatku, vysoké ke kolenu, všechno nádherně vyšívané, s doplňky sladěnými v jednom odstínu. Máme také speciální řadu modelů pro tanečnice, hodně extravagantní, na vysokém podpatku a zdobené štrasem.
Děláte boty z krokodýlí, klokaní, hadí kůže. Nejdou vám po krku ochránci zvířat?
Občas se to stane. Kvůli třem párům bot z krokodýlí kůže jsme se dokonce ocitli před soudem. Používáme klokaní, koňskou, jehněčí kůži, nejvíce telecí. Kvůli velkým problémům děláme stále častěji napodobeniny, které jsou od pravé kůže k nerozeznání. Například krokodýlí kabelky jsou poměrně velké, kdyby byly celé pravé, cena by byla neúnosná. Trend napodobenin teď přichází do módy.
Gimmi Baldinini (56)
Společnost založil v roce 1910 Baldininiho dědeček, šlo o rukodělnou výrobu obuvi na zakázku a pro vojsko. Gimmi u verpánku vyrostl, jeho matka obuv navrhovala, sám se ale toužil věnovat hudbě. Vystudoval konzervatoř a v mládí hrál v orchestru na klarinet a saxofon. Nakonec upřednostnil rodinnou tradici a firmu v roce 1970 převzal od svého otce. V roce 2001 vstoupila do společnosti Baldinini italská módní skupina Mariella Burani, která dnes vlastní šedesát procent akcií, zbytek patří Baldininimu. Továrna v italském Rimini vyrábí vedle bot také kabelky, kufříky, pásky, brýle, peněženky, rukavice, parfémy a dámské oblečení. Zaměstnává 350 lidí, z toho dvacet designérů. Působí ve více než dvou desítkách zemí. V Istanbulu se firma chystá otevřít první Baldinini Fashion Café. V České republice je společnost přítomna od roku 1999 formou frančízy, a to v Karlových Varech a v Praze, kde minulý týden otevřela druhý obchod. Loni utržila padesát milionů eur, z toho tři čtvrtiny v Rusku. Gimmi Baldinini je rozvedený, má dvě děti. „Dvanáct let jsem strávil v manželství s nádhernou ženou, ale mému podnikání se mnohem lépe začalo dařit po rozvodu,“ říká Ital. Kondici utužuje v posilovně, řídí BMW
řady 7 nebo Range Rover.
Foto: Petra Mášová
Diskuse
Diskuze u článků starších půl roku z důvodu neaktuálnosti již nezobrazujeme. Vaše redakce.